Programiranje na Pajtonu, priručnik
Predgovor¶
Interesovanje za programiranje je u stalnom porastu, i to s razlogom. Međutim, savladavanje ove veštine je ponekad teško. Neke stvari u programiranju su teške same po sebi, ali često težina dolazi od načina i redosleda objašnjavanja, primera koji se koriste, izabranog programskog jezika i tome slično.
Verujemo da smo ovde eliminisali većinu razloga da učenje programiranja bude teže nego što mora da bude:
Za svaki pojam koji objašnjavamo, nastojali smo da vam on zatreba i pre nego što do njega dođemo, tako da poželite da ga savladate i upotrebite;
Primeri najčešće imaju svoju priču, sa namerom da vas inspirišu da prođete kroz njih, mehaničko vežbanje koje ume da bude zamorno je svedeno na minimum;
Objašnjava se samo ono što je potrebno da se reši konkretan primer, teže stvari ostavljamo za kasnije;
Ne bavimo se pregledom mogućnosti jezika, za to postoje referentni priručnici;
Koristimo sve popularniji programski jezik Pajton (Python), koji se trenutno smatra najboljim izborom za početnike, a pri tome je vrlo primenljiv u realnim situacijama;
Ne pretpostavlja se nikakvo predznanje iz oblasti programiranja, a iz matematike je dovoljno znanje iz prvih nekoliko razreda osnovne škole;
Što se tiče tehničkih detalja:
Zadatke možete da rešavate u brauzeru i da odmah dobijete odgovor da li vam programi rade kako treba;
Uz svaki zadatak je dato i rešenje, koje nije odmah vidljivo. Kada kliknete (tapnete) na dugme „rešenje”, pojavljuje se program koji rešava zadatak. Taj program zatim možete da kopirate u prostor za rešavanje i isprobate;
U početnim zadacima možete za vaš program da vidite blok-dijagram poput onog u Skreču, ili na code.org. Možete čak i da menjate program koristeći blok-naredbe, a zatim da tako izmenjen program vratite u Pajton naredbe;
U mnogim zadacima možete da testirate vaše rešenje na nekoliko unapred pripremljenih testova i tako potvrdite da rezultat nije slučajno ispao dobar, nego da ste zaista uradili ono što se očekivalo;
Ukratko, trudili smo se da vam omogućimo da uđete u svet pisanja programa na prijatan način i dođete do nivoa na kome možete svoje znanje da praktično primenite.
Pre nego što počnemo, skrećemo vam pažnju na nekoliko činjenica o učenju programiranja uopšte:
Vaše rešenje može da bude sasvim ok i ako je različito od našeg. Skoro uvek postoji više ispravnih načina da se reši jedan zadatak.
Programiranje se uči tako što se pišu programi. Nemojte samo da čitate i rešavate zadatke napamet, ili još gore, da gledate rešenja i posle toga razmišljate da li biste tako i vi rešili zadatak. Pišite programe. Čak i ako ste u stanju da izdiktirate tačan program, i vašim rukama je potrebno da kroz taj program prođu. Potrebno je da znate i glavom i rukama.
Ma koliko da smo se trudili, ne možemo da pokažemo ili ispričamo sve - budite radoznali, isprobajte i po nekoliko ideja i vidite kako rade, poigrajte se.
Ako pri rešavanju nekih zadataka budete imali problema, ne brinite - to je potpuno normalno. Naoružajte se strpljenjem i budite pažljivi. Trudite se da razumete poruku o nastalom problemu. Po potrebi pogledajte ponovo primere i objašnjenja koja ste prošli do tada. U slučaju da zavirite u rešenje, možete da ga iskopirate ili otkucate sa ili bez gledanja (bolje je da otkucate, jer se tako brže osamostaljujete), ali za napredovanje u učenju programiranja važno je da nastojite da razumete data rešenja i ideje koje stoje iza njih.
Želimo vam zabavno i uspešno programiranje.
Tekstualno programiranje u Pajtonu objavila je Petlja.org pod licencom Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Sadržaj¶
- Karel
- Osnove programiranja u Pajtonu
- Uvod u Pajton
- Pajton programi
- Tekstualne vrednosti
- Učitavanje podataka
- Programi sa računanjem - vežbanje
- Matematičke funkcije
- Matematičke funkcije - vežbanje
- Naredbe grananja
- Složena grananja
- Skripte i for petlja
- Kolekcije podataka
- Brojanje i sumiranje
- Liste
- Računanje sa listama
- Definisanje funkcija
- Rečnici
- Programiranje grafike pomoću Pygame
- Biblioteka PyGame
- Pisanje PyGame programa
- Crtanje
- Crtanje pravougaonika, elipsi i krugova
- Crtanje pravih linija i mnogouglova
- Crtanje zadatih crteža
- Crtanje zadatih crteža - dodatni primeri
- Pomeranje crteža
- Promena veličine crteža
- Izrada crteža pomoću petlji
- Crtanje mnogouglova pomoću petlji
- Izrada složenijih crteža pomoću petlji
- Prikazivanje gotovih slika
- Prikazivanje gotovih slika - zadaci
- Animacije
- Interakcija