$$ \newcommand{\floor}[1]{\left\lfloor{#1}\right\rfloor} \newcommand{\ceil}[1]{\left\lceil{#1}\right\rceil} \renewcommand{\mod}{\,\mathrm{mod}\,} \renewcommand{\div}{\,\mathrm{div}\,} \newcommand{\metar}{\,\mathrm{m}} \newcommand{\cm}{\,\mathrm{cm}} \newcommand{\dm}{\,\mathrm{dm}} \newcommand{\litar}{\,\mathrm{l}} \newcommand{\km}{\,\mathrm{km}} \newcommand{\s}{\,\mathrm{s}} \newcommand{\h}{\,\mathrm{h}} \newcommand{\minut}{\,\mathrm{min}} \newcommand{\kmh}{\,\mathrm{\frac{km}{h}}} \newcommand{\ms}{\,\mathrm{\frac{m}{s}}} \newcommand{\mss}{\,\mathrm{\frac{m}{s^2}}} \newcommand{\mmin}{\,\mathrm{\frac{m}{min}}} \newcommand{\smin}{\,\mathrm{\frac{s}{min}}} $$

Prijavi problem


Obeleži sve kategorije koje odgovaraju problemu

Još detalja - opišite nam problem


Uspešno ste prijavili problem!
Status problema i sve dodatne informacije možete pratiti klikom na link.
Nažalost nismo trenutno u mogućnosti da obradimo vaš zahtev.
Molimo vas da pokušate kasnije.

Дигитални кућни љубимац

_images/2_Prva_ilustracija.jpg

Која животиња је Милин кућни љубимац? А Игњатов? По чему се Натин кућни љубимац разликује од кућних љубимаца њених другара? Да ли ти имаш кућног љубимца? Ако имаш кућног љубимца, реци на који начин се бринеш о њему.

Погледај слике и реци које животиње су приказане. Која од њих је домаћа, а која дивља животиња?

_images/2_Domace_zivotinje.jpg
Животиње које се саме брину о себи и својим младунцима, саме проналазе храну, итд. су дивље животиње. О домаћим животињама брине човек. Човек домаће животиње гаји због меса, млека, јаја и сл.

Погледај следеће слике и именуј приказане животиње. Како те животиње називамо једним именом? Шта мислиш, због чега их људи гаје?

_images/2_kucni_ljubimci.jpg
Понекада човек гаји одређене животиње зато што му прија њихово друштво. Те животиње називамо кућним љубимцима. Најчешће су то домаће животиње, али неретко су кућни љубимци и дивље животиње о којима човек брине.

Животиње су важан део природе. Због тога човек треба одговорно да се понаша према њима, а посебно према домаћим животињама и кућним љубимцима који зависе од њега. То значи да треба да им обезбеди храну и воду и омогући задовољење основних животних потреба. Важно је да знаш да животиње осећају љубав коју им човек пружа и ту љубав узвраћају.

У последње време многи људи за кућног љубимца бирају паука тарантулу. Тарантула која се гаји као кућни љубимац у просеку нарасте од 12 до 15 центиметара (отприлике величина једне стаклене чаше).

Дигитални кућни љубимац ће ти помоћи да вежбаш одговорно понашање према животињама. То ће ти сигурно значити уколико већ имаш кућног љубимца, а уколико га немаш, ово је сјајна прилика да сазнаш које су неке од обавеза које иду уз кућног љубимца.

Хајде да видимо шта нам је потребно од материјала да бисмо направили нашег дигиталног кућног љубимца
  • микробит,

  • паковање батерија,

  • УСБ кабл,

  • рачунар повезан на интернет,

  • материјал за кутију (лего коцкице, картон, папир у боји, бело платно, боје или платно различитих дезена, креп или папирна трака, обострана лепљива трака, маказе),

  • МејкКод (енгл: МakeCode) окружење.

Дигиталног љубимца су први пут осмислили у Јапану деведесетих година двадесетог века.
Твој први корак је да осмислиш како ће изгледати твој Дигитални кућни љубимац. На часовима ликовне културе дизајнирај и направи тело свог дигиталног љубимца. Креираћеш тело Дигиталног љубимца, тачније кутију за уређај која може да буде закачена као привезак за кључеве.
_images/2_Maketa.jpg

Слика 2.1. Пример изгледа тела дигиталног љубимца

У наставку ћемо ти показати како се прави дигитални љубимац. Дигитални љубимац ће се приказати на екрану микробита. Потребно је да се према њему понашаш исто као и према правом живом кућном љубимцу. Треба да се играш са њим, храниш га, одржаваш његову хигијену. У случају да не водиш рачуна о њему, дигитални љубимац ће се осећати лоше, може да буде тужан или гладан.

Основна идеја је да користимо променљиве. Када се играш са дигиталним љубимцем или га храниш, вредност променљиве се увећава за 1. Дигитални љубимац ће остати здрав и задовољан и весео ако будеш имао/имала интеракцију са њим, тачније ако га будеш хранио/хранила и играо/играла се са њим. У случају да занемариш свог љубимца, када вредности обе променљиве и за храну и за игру буду једнаке 0, твој љубимац умире. У случају да је твој љубимац умро, можеш да га вратиш у живот притиском на дугме за ресетовање на задњем делу микробит уређаја.

Хајде да видимо како сада да направимо дигиталног кућног љубимца у МејкКоду. У адресну линију интернет прегледача потребно је да унесеш адресу МејкКод окружења, https://makecode.microbit.org/.

Притиском на тастер Ентер са тастатуре отвараш МејкКод окружење. Да би окружење прилагодио/прилагодила на српски језик кликнеш на зупчаник и одабереш опцију Language. Из листе бираш српски језик.

Да би креирао/креирала нов пројекат кликнеш на дугме Нов пројекат. Уносиш име пројекта Дигитални љубимац које потврђујеш кликом на дугме Креирај. На овај начин отвараш радни простор за креирање програма за микробит уређај.

Изглед кода у МејкКоду
_images/2_Kod.jpg

Слика 2.2. Изглед комплетног кода

Извршавање програма на микробит уређају:

_images/2_Mikrobit.PNG

Слика 2.3. Извршавање кода на миктробит уређају

Линк: https://makecode.microbit.org/_9UyFAM6rMWTb.

Шта може да буде проблем?

Када је уређај повезан на рачунар коришћењем УСБ кабла може да се деси да не можемо да програм пребацимо на уређај онако како смо објаснили у видео-запису. Међутим, постоји решење, кликом на дугме Преузимање на рачунар се преузима .hex фајл. Затим је потребно са рачунара пребацити (копирати, или преместити) .hex фајл на микробит. Нека ти овде помогне учитељ или учитељица или теби блиска одрасла особа. Приликом пребацивања програма на микробиту трепери жута светлећа диода која се налази на полеђини (са задње стране) уређаја, која означава да је трансфер (пренос) података (датотеке) у току. Када диода константно почне да светли, то је знак да је програм пребачен на уређај и да га можемо на њему покренути.

Провери да ли си лепо дефинисао/дефинисала и доделио/доделила почетну вредност за променљиве које чувају вредности када дигиталног љубимца храниш или се играш са њим. Такође, провери да ли си добро поставио/поставила услов на основу кога ће дигитални љубимац да умре.

Измени програм осмишљавајући различита понашања свог љубимца, као и његове реакције у интеракцији са тобом. Осмисли свог дигиталног љубимца, његов изглед и додај му још неке његове особине (када треба да иде у шетњу, када на спавање...).

Подсетили смо се и научили:

  • која је разлика између дивљих и домаћих животиња,

  • које животиње могу бити кућни љубимци,

  • да према животињама треба одговорно да се понашамо,

  • да ће се у програмима одлучивања, тачније разгранатим (условним) програмима неке наредбе извршити, а неке не, у зависности од испуњености услова,

  • да би смо креирали неки услов користимо операторе поређења,

  • да бисмо направили сложени услов користимо логичке операторе и, или и не.

Питање 1.

    Q-6: На које две групе делимо животиње?

  • На дивље и питоме
  • Нетачно.
  • На градске и сеоске
  • Нетачно.
  • На дивље и домаће
  • Тачно.
  • На шумске и домаће
  • Нетачно.

Питање 2.

    Q-7: Која од наведених животиња није кућни љубимац?

  • Пас
  • Нетачно.
  • Крава
  • Тачно.
  • Мачка
  • Нетачно.
  • Папагај
  • Нетачно.

Питање 3.

    Q-8: У којој категорији се налази блок за постављање услова?

  • Улаз
  • Нетачно.
  • Услови
  • Тачно.
  • Променљиве
  • Нетачно.
  • Лед диоде
  • Нетачно.

Питање 4.

    Q-9: Чему служи блок Када је тастер А притиснут?

  • Покреће део програма када је тастер А притиснут
  • Тачно.
  • Покреће део програма када је тастер Б притиснут
  • Нетачно.
  • Ништа се неће десити са програмом када је тастер А притиснут
  • Нетачно.
  • Извршиће само део програма када је тастер А притиснут који је изван блока Када је тастер А притиснут
  • Нетачно.