Програмирање у Скречу, приручник за пети разред

Scratch радно окружење

У претходној лекцији разговарали смо о алгоритмима и рачунарским програмима. Представили смо ти визуелни програмски језик Scratch. То је језик којим ћеш рачунару саопштавати оно што желиш да уради.

Да би твоја програмерска авантура могла да почне, неопходно је да се упознаш са радним окружењем Scratch-а.

Scratch можеш да користиш на два начина:

  1. можеш да га инсталираш на свој рачунар (потребно је да, са интернет адресе https://scratch.mit.edu/scratch2download/, преузмеш инсталационе датотеке (фајлове) за инсталацију програма Adobe AIR и програма Scratch Offline Editor и инсталираш их).
_images/L2_Instalacija.png
  1. можеш да програмираш на Scratch онлајн платформи, на адреси https://scratch.mit.edu/.
_images/L2_ScratchOnline.png

У оба случаја, Scratch ти је доступан на српском језику, на ћириличном писму. Потребно је само да, из менија за избор језика који се налази на дну веб-странице, одабереш Српски.

_images/L2_Jezik.png

    Желиш да будеш у комуникацији са другим Скречерима, да видиш њихове програме и прикажеш своје. Које радно окружење ћеш одабрати?
  • (A) Scratch офлајн радно окружење
  • Офлајн радно окружење постоји само на твом рачунару. Да би сарадња са другим Скречерима била могућа, мораш да будеш на интернету, у онлајн Scratch окружењу.
  • (B) Scratch онлајн радно окружење
  • Браво! Сарадња са другим Скречерима може да почне!

Scratch радно окружење састоји се од:

  • позорнице,
  • дугмади за покретање и заустављање програма,
  • простора за ликове (спрајтове) и позадине позорнице,
  • простора за скрипте (који је подељен на два дела: одељак за блокове са 10 категорија блокова, и простор за скрипте, где се блокови спајају у програм),
  • алата за увећавање и смањивање ликова, умножавање ликова и сл.
_images/L2_RadnoOkruzenje.png

Ако ти је потребна помоћ у процесу инсталације програма или желиш додатна појашњења везана за Scratch онлајн платформу и радно окружење, погледај видео-лекцију Scratch радно окружење и разреши све недоумице.

Још увек нисмо разговарали о ликовима и позадинама које позорница може да има.

У програмском језику Scratch могуће је изабрати лик из библиотеке, нацртати га коришћењем алатки за цртање, учитати га са свог рачунара или га сликати камером.

_images/L2_NoviLik.png

Библиотека ликова садржи велики број интересантних цртежа.

_images/L2_BibliotekaLikova.png

И позадину за позорницу је могуће изабрати из библиотеке, насликати је, учитати са свог рачунара или је сликати камером.

_images/L2_NovaPozadina.png

Библиотека позадина богата је сликама које ти омогућавају да одабране ликове поставиш у различите ситуације, на различита места.

_images/L2_BibliotekaPozadina.png