Садржај
1. Робот Карел - Линијски програми и бројачка петља
2. Робот Карел - Условна петља и гранање
3. Робот Карел - Задаци за вежбање
4. Корњача графика - Линијски програми и петље
5. Корњача графика - Гранање, угнежђене петље, функције, торке и листе
6. Корњача графика - Задаци за вежбање
7. Израчунавања - Изрази, оператори, променљиве
8. Израчунавања - Цели и реални бројеви, дељење
9. Израчунавања - Коришћење и дефинисање функција
10. Израчунавања - Задаци за вежбање
11. Гранање
12. Понављање - петље
13. Контрола тока - Задаци за вежбање
14. Структуре података
15. Примена петље у структурама података
16. Откривање и исправљање грешака и коришћење дебагера
11.1. Гранање¶
У животу често неке ствари радимо само ако је испуњен одређени услов. На
пример, ако пада киша, понећемо кишобран. Ако смо виши
од 140 cm, пустиће нас да се спуштамо низ водени тобоган
у аква-парку, итд. И у програмирању се одређене наредбе извршавају само ако је
неопходан услов испуњен. Да би се описало условно извршавање неких наредби
користи се наредба if
која у језику Python има следећи облик:
Реч if
на енглеском језику значи „ако“.
Не заборави да се након услова обавезно мора навести двотачка (карактер
:
) и да се наредбе које се извршавају условно морају мало увући
(обично се то уради тако што се испред сваке наредбе откуцају четири
размака) или се код увлачи коршћењем табулатора (тастера таб који се налази лево од слова Q на тастатури).
Често се јавља и потреба да се, у зависности од тога да ли је услов
испуњен, изврши једна или друга група наредби. На пример, ако је
корисник унео исправну лозинку, треба му пожелети добродошлицу на сајт,
а у супротном му треба јавити да унета лозинка није исправна. Такав
облик организације извршавања програма се постиже наредбом if-else
,
која у језику Python има следећи облик:
Реч else
на енглеском језику значи „у супротном“.
Двотачку је потребно навести и иза else
, и оба блока наредби треба увући.
Утврди пређено градиво:
Поређење (релацијски оператори)¶
Најједноставнији облик услова је поређење величина. Рачунар уме да пореди величине (бројеве, али и ниске). За то се користе оператори слични онима које си већ видео у математици:
a < b
проверава да ли јеa
мање одb
,a > b
проверава да ли јеa
веће одb
,a >= b
проверава да ли јеa
веће или једнакоb
,a <= b
проверава да ли јеa
мање или једнакоb
,a == b
проверава да ли јеa
једнакоb
,a != b
проверава да ли јеa
различито одb
.
Резултат примене ових операција је Тачно или Нетачно (кажемо да је резултат логичка, тј. истинитосна вредност).
Примере из видео лекције можеш провежбати на следећим линковима који воде ка Приручнику. Уради следеће:
Логичке вредности¶
Променљива може да садржи и истинитосне вредности (кажемо и логичке
вредности или исказне вредности) Тачно (True
) и Нетачно
(False
) (обрати пажњу на велико почетно слово). На пример:
Ако у претходном програму у првом реду уместо вредности True
поставиш вредност False
, добићеш другачију поруку након покретања
програма.
Истинитосна вредност може бити додељена и као резултат неког поређења (релације). Погледај следећи пример:
Дужи начин да се променљивој додели истинитосна вредност јесте да се
употребе гранање и константе True
и False
.
Наравно, када год можемо користићемо краћи и једноставнији начин. Истинитосне вредности често можемо користити у случају функција које нешто испитују и враћају информацију Тачно или Нетачно. На пример, можемо дефинисати функцију која проверава да ли је број позитиван.
Дужи начин да се ова функција дефинише је помоћу гранања.