Sadržaj
1. Програмирање у пајтону - Увод у Pygame
1.1. Увод у Pygame
1.2. Основна структура Пајгејм програма
2. Координатни систем
2.1. Подсетник на Пајтон - Торке и листе
2.2. Координатни систем
2.3. Квиз - координатни систем
3. Боје
3.1. Подсетник на Пајтон - функције и варијабле
3.2. Боје
3.3. Квиз боје
4. Дужи
4.1. Дужи
4.2. Домаћи задатак
4.3. Квиз - дужи
5. Квадрати, правоугаоници и елипсе
5.1. Цртање облика - квадрати и правоугаоници
5.2. Цртање облика - елипсе
5.3. Домаћи задатак
5.4. Квиз - правоугаоници и елипсе
6. Кругови и многоуглови
6.1. Цртање облика - кругови
6.2. Цртање облика - многоуглови (полигони)
6.3. Домаћи задатак
6.4. Квиз - кругови и многоуглови
7. Симетрично пресликане координате
7.1. Симетрично пресликане координате
7.2. Домаћи задатак
7.3. Квиз - симетрија
8. Скалирање и центрирање, релативно задавање координата и димензија
8.1. Пајтон подсетник - дефинисање функција
8.2. Повећавање и смањивање једног објекта, центрирање
8.3. Релативне координате и димензије
8.4. Домаћи задатак
8.5. Квиз - релативне координате и димензије
9. Релативно задавање координата - утврђивање
9.1. Релативне координате - утврђивање
9.2. Домаћи задатак
9.3. Квиз - релативне координате и димензије
10. Слике и текст
10.1. Слике и текст
10.2. Вежбање
10.3. Квиз - слике и текст
11. Цртање уз помоћ петљи
11.1. Пајтон подсетник - петље
11.2. Цртање облика помоћу петљи
11.3. Домаћи задатак - петље
11.4. Квиз - цртање облика помоћу петљи
12. Цртање уз помоћ петљи 2
12.1. Употреба генератора случајних бројева
12.2. Правилно распоређивање боја
12.3. Квиз - понављање облика коришћењем петљи
13. Гранање
13.1. Пајтон подсетник гранање
13.2. Комбиновање гранања и петље
13.3. Домаћи задатак
13.4. Квиз - гранање
14. Угнежђене петље
14.1. Пајтон подсетник - угнежђене петље
14.2. Угнежђене петље
14.3. Домаћи задатак
14.4. Квиз - угнежђене петље
15. Цртање уз помоћ петљи - обнављање
15.1. Цртање уз помоћ петљи - обнављање
16. Завршни квиз
16.1. Завршни квиз

2.2. Координатни систем

Координатни систем ти је већ познат из математике, али чим погледаш слику испод, одмах ћеш приметити да је координатни систем који ћемо од сада користити у Пајгејму окренут „наопако“. Координатни почетак налази се у горњем левом углу прозора, а не у доњем левом, на шта си можда навикао/навикла радећи математику. Не дозволи да те ово збуни - све функционише потпуно исто као и до сада - и овај координатни систем има и \(x\) и \(y\) осу, и овде је свака тачка одређена помоћу њених координата \(x\) и \(y\), и овде \(x\) координате расту са лева на десно, једина разлика је то што \(y\) координате расту одозго на доле, а не одоздо на горе, како је уобичајено у математици.

Добра страна је што ћемо за разлику од математике радити само са позитивним координатама. Унутар прозора све тачке имају позитивне координате, а остале нам нису интересантне јер су ионако ван прозора!

Погледај тачку \(A(5, 3)\) која се налази доле на слици. Она је од леве ивице прозора удаљена 5 и зато кажемо да је вредност њене \(x\) координате \(5\). Од горње ивице је удаљена 3 и зато кажемо да је вредност њене \(y\) координате \(3\). Положај сваке тачке одређен је уређеним паром оваквих координата. Када кажемо да је неки пар уређен, то значи да је у том пару важан редослед његових елемената. У нашем случају, за сваку тачку ће се увек прво изразити вредност њене \(x\) координате, а онда вредност њене \(y\) координате.

https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/OnlineNastava/kurs-sedmi-pygame/koordinatni_sistem.png

Ако бисмо подигли тачку \(A\) за 1 на горе и притом задржали њену \(x\) координату, тада би нове координате тачке \(A\) биле \(A(5, 2)\). Ако бисмо тачку \(A\) са тренутне позиције померили (транслирали) на доле за 2, нове координате би јој биле \(A(5, 4)\). Положај свих објеката (тачака, дужи, кругова и слично) у прозору одређује се њиховим координатама у координатном систему прозора. Ово је јако важно зато што ћемо у дословно сваком програму у коме користимо Пајгејм морати да одређујемо положај одређених објеката у прозору.

Напомена

Јединица мере помоћу које ћемо изражавати сва растојања је пиксел. Дужину прозора, дужину линија које цртамо, растојање између елемената у оквиру прозора изражаваћемо у пикселима.

Наредни програм ће ти олакшати да схватиш координате. Померај миша и прати пажљиво како се координате мењају. Прозор по ком се миш креће је димензије 300 пута 300 пиксела. У врху прозора пише колико је \(x\) и колико је \(y\), а поред миша су написане координате као уређен пар (у загради су уписане обе координате и то прво координата \(x\), а онда \(y\)). Покрени програм дугметом „Прикажи пример“. Пробај да пронађеш тачке (0, 0), (150, 150), (150, 10), (280, 10), (10, 150), (280, 150).

Најважније из ове лекције:

  • Положај свих објеката у Пајгејм прозору (линије, облици, слике…) одређен је њиховим координатама у координатном систему.

  • Координатни систем Пајгејм прозора разликује се од оног са којим си се до сада срео/срела само по томе што је \(y\) оса „наопака“ - координате расту одозго на доле.

  • Свака тачка у координатном систему одређена је помоћу два броја - вредности њене \(x\) координате, а онда њене \(y\) координате.

  • Редослед навођења ових координата је увек исти - прво се наводи \(x\), а онда \(y\) координата (пар бројева који увек имају исти редослед назива се уређеним паром).

Prethodna lekcija
Sledeća lekcija
A- A+
Тема
Темa

Prijavi problem


Obeleži sve kategorije koje odgovaraju problemu

Još detalja - opišite nam problem


Uspešno ste prijavili problem!
Status problema i sve dodatne informacije možete pratiti klikom na link.
Nažalost nismo trenutno u mogućnosti da obradimo vaš zahtev.
Molimo vas da pokušate kasnije.