Sadržaj
1. Информационо-комуникациона технологија
Информационо-комуникациона технологија
1.1. Обрада текста – преглед садржаја текстуалног документа
Обрада текста – преглед садржаја текстуалног документа
Задаци. Обрада текста – преглед садржаја текстуалног документа
Квиз. Обрада текста – преглед садржаја текстуалног документа
1.2. Рачунарска графика
Рачунарска графика
Квиз. Рачунарска графика
1.3. Растерска и векторска графика
Растерска и векторска графика
Квиз. Растерска и векторска графика
1.4. Обрада слика – слојеви
Обрада слика – слојеви
Задаци. Обрада слика - слојеви
Квиз. Обрада слика – слојеви
1.5. Обрада слика – обрада дигиталних слика
Обрада слика – дигиталне слике
Задаци. Обрада слика – дигиталне слике
Квиз. Обрада слика – дигиталне слике
1.6. Креирање векторске графике
Креирање векторске графике
Задаци. Креирање векторске графике
Квиз. Креирање векторске графике
1.7. Цртање векторских објеката
Цртање векторских објеката
Задаци. Цртање векторских објеката
Квиз. Цртање векторских објеката
1.8. Обрада векторске графике
Обрада векторске графике
Задаци. Обрада векторске графике
Квиз. Обрада векторске графике
1.9. Анимиране слике
Анимиране слике
Задаци. Анимиране слике
Квиз. Анимиране слике
1.10. Снимање видео-записа
Снимање видео-записа
Задаци. Снимање видео-записа
Квиз. Снимање видео-записа
2. Дигитална писменост
Дигитална писменост
2.1. Интернет адресе и протоколи - URL, DNS, IP адреса
Интернет адресе и протоколи - URL, DNS, IP адреса
Тест прве лекције
2.2. Хипервеза и хипертекст
Хипервеза и хипертекст
Тест друге лекције
2.3. Електронска пошта
Електронска пошта
Тест треће лекције
2.4. Рад на дељеним документима у облаку
Рачунарство у облаку
Тест четврте лекције

Обрада слика - слојеви

На овом часу научићеш:
  • шта су слојеви у рачунарској графици и која је њихова намена;

  • технике за рад са слојевима;

  • шта представља поступак растеризације слојева.

    Q-50: Постоји велики број различитих програма помоћу којих можеш креирати и мењати слике. Са неким од њих упознали смо се у претходним разредима. Да ли се сећаш који су ти програми?

  • Paint
  • Тачан одговор.
  • Inkscape
  • Одговор није тачан.
  • Gimp2
  • Тачан одговор.
  • Corel Draw
  • Одговор није тачан.
  • Adobe Photoshop
  • Тачан одговор.

Као и у претходним разредима обраду слика ћемо радити у програму Gimp 2. Aко нематеш инсталиран програм на свом рачунару, можетеш погледати поступак инсталације програма на следећем видеу:

За уређивање слике често се користе слојеви (Layers).

Слојеви су делови слике који се користе при обради растерских и векторских дигиталних слика за чување појединих елемената одвојено од осталих.

Коришћењем слојева можеш да правиш слике из више делова, од којих се сваким делом може манипулисати без утицаја на било који други део слике. Слојеви су сложени један на други. Доњи слој је позадина слике, а компоненте у првом плану слике се налазе изнад ње.

Слојеве можеш да замислиш као делове слике на провидним фолијама које ређаш једну преко друге и којима можеш да мењаш редослед. Уколико имаш на пример слику језера на коме су два чамца, при чему на једној фолији је слика језера, на другој слика једног чамца а на трећој слика другог чамца, уклањањем једне фолије са сликом чамца можеш добити слику језера са једним чамцем, или уклањањем обе фолије на којима је слика чамца можеш добити слику језера без чамца. Такође, међусобни оложај два чамца зависиће од тога која је фолија постављена изнад које.

Картица Layers (Слојеви) налази се у доњем десном делу прозора програма Gimp 2.

У оквиру ње можеш да креираш нове слојеве, копираш или бришеш постојеће, приказујеш их или сакриваш, повезујеш, мењаш им провидност или бираш начин мешања.

Картица Layers у програму Gimp 2 има следеће делове:

  1. Начин мешања слојева (Mode),

  2. Непровидност (Opacity),

  3. Закључавање слојева (Lock),

  4. Палета слојева,

  5. Палета дугмића за рад са слојевима.

https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/OnlineNastava/7_razred_IKT_DigitalnaPismenost/1_4_1.png

Уколико картица Layers није приказана приликом покретања програма Gimp 2, можеш је приказати комбинацијом тастера Ctrl + L.

Додавање и брисање слојева

Да би се креирао нови слој, можеш да кликнеш у менију Layer на опцију New Layer, или да притиснеш комбинацију тастера Shift + Ctrl + N.

https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/OnlineNastava/7_razred_IKT_DigitalnaPismenost/1_4_2.png

Нови слој се може креирати и кликом на прво дугме у дну палете Layers g1.

Када изабереш опцију за креирање новог слоја, отвориће се прозор у коме можеш да именујеш слој, подесиш његову величину у пикселима и означиш да ли ће бити провидан или испуњен бојом.

Притиском на дугме OK додајеш слој у палету слојева.

https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/OnlineNastava/7_razred_IKT_DigitalnaPismenost/1_4_3.png

На дну палете слојева, поред дугмета за додавање новог слоја, налазе се редом:

  1. дугме за креирање нове групе слојева;

  2. дугме за померање активног слоја на једно место више у палети;

  3. дугме за померање активног слоја за једно место ниже у палети;

  4. дугме за креирање дупликата слоја;

  5. дугме за усидравање и дугме за брисање слоја.

Све измене можеш да вршиш само на активном слоју. Слој се активира кликом на његов назив у палети слојева.

Кликом на дугме за брисање слоја g2 можеш да избришеш само активан слој.

Двоструким кликом на назив слоја можеш да измениш његов назив тако што га откуцаш, а затим притиснеш тастер Enter.

Опис поступка за креирање и брисање слојева можеш погледати на следећем видеу:

Приказивање и сакривање слоја

У картици Layers главни део чини Палета слојева у којој се налази листа свих слојева.

Испред слојева могу бити видљиве (укључене) две иконице: g3 (око и ланац).

Слој је видљив (приказан) ако је иконица ока приказана испред слоја. У случају да иконица око није видљива, слој неће бити приказан у прозору за приказ слике.

Иконица ланца означава везу између слојева. Слојеви су повезани и можемо их заједно померати када је иконица ланца видљива. Померање слојева вршимо коришћењем алата Move g4.

Опис поступка за приказивање и сакривање слојева можеш погледати на следећем видеу:

Подешавање непровидности, закључавање и стапање слојева

На почетку, сваки слој је дефинисан као непровидан, тачније опција Opacity је подешена на 100%. За сваки слој се засебно подешава да ли ће се мењати непровидност слоја или не.

Кликом на стрелице g5 мењаш провидност слоја.

У програму за обраду слике могуће је закључати слојеве како би се спречила измена њиховог садржаја.

Опција Lock (Закључај) g6 штити слојеве од измена на два начина:

  • кликом на иконицу четкице закључавамо све пикселе на слоју;

  • кликом на иконицу провидног слоја закључаш само провидне пикселе на слоју.

Опис поступка за подешавање непровидности и закључавања слојева можеш погледати на следећем видеу:

У програму GIMP 2 могуће је стапање (мешање) слојева. То је опција којом се дефинише на који ће се начин пиксели на доњем слоју измешати (стопити) са пикселима који се налазе на горњем слоју.

На почетку, стапање пиксела слојева је подешено на Normal, чиме је обезбеђено да горњи слој у потпуности прекрива доњи (ако је непровидност подешена на 100%).

Кликом на стрелицу поред опције Mode (Начин мешања) добијаш листу свих начина стапања (мешања) слојева.

https://petljamediastorage.blob.core.windows.net/root/Media/Default/Kursevi/OnlineNastava/7_razred_IKT_DigitalnaPismenost/1_4_4.png

Од горе приказаних начина мешања слојева, неке можеш да користиш за:

  • потамњивање слике (Multiply, Overlay);

  • рад са црно-белим фотографијама (Dodge);

  • отклањање ефекта црвених очију (Hue) који се понекад јавља приликом фотографисања дигиталним уређајима.

Опис поступка за мешање/стапање слојева можеш погледати на следећем видеу:

Напомена: Поступком чувања (експортовања) слике из формата програма Gimp2 (xcf) у неки од формата растерских графичких датотека (jpg, png, bmp…) престаје могућност измене слојева.

Растеризација слоја

У појединим програмима за обраду растерске графике, као што је програм Gimp 2, текст је представљен векторском графиком. Повећањем величине слова не долази до губитка квалитета слике.

Векторски слој са текстом трансформишеш у растерски тако што кликнеш десним кликом на текстуални слој и појавиће се помоћни мени. У помоћном менију треба да одабереш опцију Discard Text information (Одбаци текстуалне информације), којом ће се векторски текстуални слој претворити у растерски. Овај процес назива се растеризовање. Растеризација је процес трансформације (конвертовања) геометријских објеката у њихову растерску верзију, тачније репрезентацију помоћу пиксела.

Након процеса растеризације, увећавањем слова дошло би до губитка квалитета слике.

Опис поступка растеризације слојева можеш погледати на следећем видеу:

Шта смо научили?
  • слојеви су делови слике који се користе при обради дигиталних слика за раздвајање њених елемената;

  • у програму Gimp 2 могуће је додавати или брисати слојеве, мењати им назив, чинити их видљивим или невидљивим, непровидним или провидним, повезивати их, закључавати, стапати и растеризовати;

  • сваки слој се може посебно уређивати, а све измене можеш да вршиш само на активном слоју;

  • у програму Gimp 2 текст је векторски слој у растерској слици.

Prethodna lekcija
Sledeća lekcija
A- A+
Тема
Темa

Prijavi problem


Obeleži sve kategorije koje odgovaraju problemu

Još detalja - opišite nam problem


Uspešno ste prijavili problem!
Status problema i sve dodatne informacije možete pratiti klikom na link.
Nažalost nismo trenutno u mogućnosti da obradimo vaš zahtev.
Molimo vas da pokušate kasnije.