Садржај
Увод
Како рачунари цртају?
Уметност по рецепту
Десило се случајно
Плочице са шарама
Запиши ми шта да урадим
Визуелни ритам таласа и ветра
Шум у више димензија
Честице које се крећу
Како изгледа време?
Ти си овде
Таласање
Крај?
Евалуација
Перлинов шум¶
Да ли си обратио/ла пажњу на тродимензионалне терене у видео-играма и анимираним филмовима? Како је могуће да ови терени, дизајнирани уз помоћ рачунара, изгледају толико природно и разноврсно? Шта мислиш, да ли их дизајнери, програмери и 3Д уметници моделују од нуле, сами, или се ипак служе неким математичким и алгоритамским техникама?
Кен Перлин (Ken Perlin) аутор је најпознатијег алгоритма којим се генеришу овакви облици. Може бити једнодимензион и вишедимензион. Изузев 2Д и 3Д терена, Перлиновим шумом генеришу се ефекти који подсећају на ватру, воду и облаке. Тако се и данас генеришу терени у играма попут Мајнкрафта (Minecraft) и бројних цртаних филмова.
Ако је језик књижевне уметности српски или енглески, може се рећи да је језик дигиталне уметности – математика.
Oскар за математичара
Кен Перлин је амерички математичар, информатичар и универзитетски професор, који се прославио алгоритмом за генерисање природних процеса. Овај алгоритам развио је за потребе филма Трон (Tron). Овај филм био је један од првих који 3Д анимацију интегришу у филм снимљен камером.
Прича се бави групом рачунарских програмера, који улазе у свет виртуалне реалности. За рад на специјалним ефектима за овај филм, професор Перлин добио је Оскара, највећу награду Америчке филмске академије. У образложењу за награду, каже се да је развој Перлиновог шума омогућио дигиталним уметницима да унапреде визуелно представљање природних феномена за потребе филмске уметности.
Математика Перлиновог шума¶
Суштина примене Перлиновог шума је да се насумичности које се генеришу, генеришу благо, да су криве којима се нешто исцртава “заобљене”. Такве облине одговарају разним осцилацијама у природи: таласима који расту и спуштају се, морским струјама или налетима ветра и покретима лишћа.
Погледај наредне две слике.
- прва
- Нетачно!
- друга
- Тачно!
Q-34: Која од претходне две слике је исцртана применом Перлиновог шума?
- математика
- Тачно!
- хемија
- Нетачно.
- програмирање
- Тачно!
- криптографија
- Нетачно
Q-35: Шта је језик алгоритамске уметности? Означи тачне одговоре.
- ватра
- Тачно!
- вода
- Тачно!
- обала
- Тачно!
- облаци
- Тачно!
Q-36: Који од наведених облика се могу генерисати Перлиновим шумом?