Sadržaj
Увод
Како рачунари цртају?
Уметност по рецепту
Десило се случајно
Плочице са шарама
Запиши ми шта да урадим
Визуелни ритам таласа и ветра
Шум у више димензија
Честице које се крећу
Како изгледа време?
Ти си овде
Таласање
Крај?
Евалуација
Програмирање плочица¶
У претходном коду, заменићемо line()
функције са по две arc()
функције, којима исцртавамо лукове у p5.js. По синтакси језика, arc
очекује 6 аргумената – x
и y
за
центар круга чији је овај лук део, затим ширину и висину круга, и на крају почетни и завршни угао у радијанима.
if (floor(random(0, 2)) % 2 == 1) {
arc(i*dimenzija, j*dimenzija, dimenzija , dimenzija , 0, HALF_PI );
arc((i+1)*dimenzija, (j+1)*dimenzija, dimenzija , dimenzija , PI, 3*HALF_PI );
} else {
arc(i*dimenzija,(j+1)*dimenzija, dimenzija , dimenzija , 3*HALF_PI, TWO_PI );
arc((i+1)*dimenzija, j*dimenzija, dimenzija , dimenzija , HALF_PI, PI);
}
Симетрија и антисиметрија могу бити корисне приликом стварања уметничких дела. Преплитање математике са уметношћу је одличан начин да се подстакне интересовање за обе сфере. Подсeћамо те да си се са појмом симетрије и изометријских трансформација (ротација, транслација…) сусрео/ла још у основној школи, као и у првом разреду гимназије. Овде имаш могућност да преко Трушеових плочица истражујеш не само уметност, већ и резултате одређених пресликавања, као и њихових композиција.
Ако је дизајн плочица компликован за представљање функцијама, можемо их позвати као слике из фолдера.
Тада уместо позива line()
или аrc()
функција, позивамо испис слике. Претходно смо декларисали променљиву у коју ћемо сместити слику:
let img; //definicija promenljive u koju ćemo smestiti sliku
//U setup()-u inicijalizujemo promenljivu:
img = loadImage("pločica1.jpg");
//na kraju u draw()-u iscrtavamo sliku na nekoj poziciji:
image(img, pozX, pozY);
Теселације и Ешер
Поступак поплочавања равни различитим геометријским облицима, који се савршено уклапају, стручно зовемо теселација. У претходним примерима смо користили једноставне квадратне плочице, па је теселација била једноставна. Али, уместо квадратних плочица, поплочавање се може извести и најразличитијим облицима и многоугловима.
Морис Ешер (M. C. Escher) је холандски уметник који је у многим својим радовима био инспирисан математиком. Jедан велики део његовог опуса чине студије које је посветио управо теселацијама. На невероватан начин он уклапа силуете животињског и биљног света. Истражи више о Ешеровим графикама на интернету.
А ако те занима математика која стоји иза свега овога, потражи још и поплочавање петоугаоницима (pentagonal tiling), као и непериодично поплочавање (aperiodic tiling) где је Пенроузово поплочавање (Penrose tiling) најпознатији тип тог поплочавања.
Задатак
Дизајнирај своју плочицу тако да се уклапа без обзира на ротације. Прво, плочицу подели на три реда и три колоне. Затим ивице горње леве деветине обоји тамно. У следећем кораку мораш да обојиш и ивице које ће у свим ротацијма додиривати са тим ћошком. На крају средину плочице попуни како год желиш.
Ево по корацима како смо ми развили наш дизајн:
Задатак
Трушеове плочице могу да буду и сет, више различитих плочица које се уклапају без обзира на изабрану плочицу и њену оријентацију. Овакве сетове плочица које се уклапају у континуирану целину користимо и за генерисање сцена у рачунарским играма. Насумичним избором плочица сваки пут можемо да добијемо другачију мапу. Малим модификацијама претходног сета добићемо неки сличан овоме, са морем и острвима.
Пoгледај наредну слику:
- ротација
- Нетачно.
- транслација
- Тачно.
- осна симетрија
- Тачно.
- централна симетрија
- Нетачно.
Q-29: Којом изометријском трансформацијом је настала ова слика?
Сетови плочица могу да буду и компликованији. Уклапање може да буде одређено према обојеним и необојеним ћошковима, где на основу насумично одабране прве плочице увек проверавамо са којом може да се додирује. Овако изгледа сет од 16 плочица помоћу које је генерисана мапа на почетку претходне лекције:
За задатак осмисли свој сет плочица који креира имагинарну мапу. А у десетој лекцији ћемо се још бавити алгоритамским мапама и уметничком картографијом.
- Троуглова.
- Нетачно.
- Квадрата.
- Тачно.
- Шестоуглова.
- Нетачно.
- Има једнак број троуглова, квадрата и шестоуглова.
- Нетачно.
Q-30: Једна од најпознатијих теселација у свету је под Археолошког музеја у Севиљи. Којих фигура на том поду има највише?